Technostres - Może prowadzić do uzależnienia od Social Mediów

Ludzie zestresowani przez media społecznościowe szukają ucieczki w … mediach społecznościowych.

Technostres to termin coraz częściej spotykany w opracowaniach omawiających korzystanie z mediów społecznościowych. Użytkownicy tego typu platform zmagają się ze stresem wywołanym przeglądaniem nowych postów, komentowaniem ich, tworzeniem swoich postów oraz konwersowaniem ze znajomymi poprzez komunikatory. Ale chociaż stres z tym związany potrafi osiągać wysoki poziom, ludzie doświadczający go, zamiast wyłączyć strony lub aplikacje powodujące dyskomfort, szukają ucieczki w obrębie tej samej platformy, zmieniając jedynie funkcję z której korzystają.

Co wykazały badania?

Badacze z Uniwersytetu w Lancaster, którzy przeprowadzili badania na 444 użytkownikach Facebooka odkryli, że w przypadku stresu związanego z korzystaniem z tej platformy, reakcja badanych osób była zaskakująca. Profesor Monideepa Tarafdar współautor tych badań doszedł do następujących wniosków: „Chociaż może wydawać się to sprzeczne z intuicją, użytkownicy mediów społecznościowych, kontynuują korzystanie z tych samych platform, które wywołują u nich stres, zamiast wyłączyć je. Prowadzi to do zamazania się granicy pomiędzy wywołanym stresem, a kompulsywnym korzystaniem z tych mediów.”

Wyniki badań pokazały, że platformy społecznościowe oferują tak duży zakres funkcji, że użytkownicy mogą w nich znaleźć zarówno źródło stresu, jak i ucieczkę od niego. Rezultatem tego jest wytworzenie zaburzonych zachowań, gdzie osoby takie spędzają coraz więcej czasu w środowisku wywołującym stres, paradoksalnie aby uciec od tego stresu. W konsekwencji wykształca się uzależnienie od mediów społecznościowych.

Co wywołuje stres u użytkowników mediów społecznościowych?

Wśród czynników wywołujących ten rodzaj technostresu badacze wymienili: uczucie, że platformy społecznościowe ingerują głęboko w życie prywatne użytkowników, nieustanne starania, żeby nie zostać w tyle za swoimi znajomymi publikującymi treści, poczucie narastającej presji oczekiwań społecznych (prawdziwych lub domniemanych) jak również zbyt dużą ilość docierających informacji oraz zmaganie się z nieustannymi zmianami i aktualizacjami w samych platformach.

W dalszej części badań uczeni zdefiniowali dwa sposoby radzenia sobie z technostresem. Jedna wyglądała tak, że użytkownicy zmęczeni stresem związanym z mediami społecznościowymi wyłączali je i zajmowali się innymi sprawami w realnym świecie, przez co spędzali mniej czasu na tych platformach. Drugi sposób wiązał się z szukaniem ucieczki od wspomnianego stresu w obrębie usług oferowanych przez tą samą platformę, która go wywołała, na skutek czego wzrastał czas spędzany w tych mediach oraz zwiększało się ryzyko uzależnienia od mediów społecznościowych.

Co można zrobić?

Jak zatem widać, w kwestii bezpiecznego korzystania z platform społecznościowych nie zawsze można polegać na swojej intuicji. Wydaje się, że najlepszym rozwiązaniem jest regularne spotykanie się ze znajomymi i przyjaciółmi w realnym świecie, gdyż dzięki szczerym rozmowom, można zawczasu odkrywać zagrożenia oraz nieprawidłowości w naszych zwyczajach i odpowiednio im przeciwdziałać.

A zatem dobrym zwyczajem może okazać się kawa i pogawędka, które niekoniecznie muszą być relacjonowane na Facebooku lub Instagramie.

A jak Wam udaje się kontrolować czas spędzony w mediach społecznościowych? Dajcie znać w komentarzach poniżej.

Źródło: www.sciencedaily.com/releases/2019/08/190827125559.htm

Ten artykuł nie stanowi porady medycznej. Nie sugeruje on, ani nie promuje żadnej metody leczenia. W przypadku problemów ze zdrowiem należy skontaktować się z lekarzem.

Biblioteka Wykładów Wideo

Wideo wykłady poświęcone tematyce ludzkiej psychiki oraz problemów z nią związanych. Możesz w nich znaleźć ciekawe i pożyteczne informacje dotyczące depresji, nerwicy, stresu, wypalenia zawodowego, schizofrenii, smutku oraz naszych zmysłów. Zapraszam do oglądania!

Sprawdź sam!

0 0 votes
Oceń Artykuł
Subscribe
Powiadom o
guest
0 komentarzy
najstarszy
najnowszy oceniany
Inline Feedbacks
View all comments